5 beneficii ale consumului zilnic de pâine

Pâinea – un aliment complex din punct de vedere nutrițional, aflat la baza piramidei alimentare – oferă energia necesară creierului și sistemului nervos, ajută la transformarea alimentelor în energie și contribuie la reglarea funcțiilor intestinale, motiv pentru care trebuie inclusă zilnic în dietă pentru menținerea unui stil de viață sănătos.

Iată cele 5 beneficii ale consumului zilnic de pâine, potrivit unui studiu al cercetătorilor spanioli, publicat de cotidianul ABC, citat de Agerpres:

  1. Pâinea – prin aportul său de vitamine hidrosolubile din grupa B – ajută la transformarea alimentelor în energie, la menținerea sănătății părului, pielii și unghiilor, la formarea globulelor roșii și anticorpilor și la menținerea în stare bună a sistemului circulator.
  2. Pâinea oferă energia necesară creierului și sistemului nervos.
  3. Pâinea  conține minerale fundamentale pentru organism ( precum calciu, magneziu și potasiu) și este ideală pentru copii și adolescenți, dată fiind intensa activitate fizică a acestora.
  4. Consumată la fiecare masă, pâinea acoperă rația zilnică de carbohidrați recomandată de specialiști.
  5. Pâinea contribuie la reglarea funcțiilor intestinale prin conținutul mare de fibre.

Ce tipuri de pâine sunt sănătoase

Pentru a ne bucura de beneficiile pâinii, specialiștii ne recomandă să alegem sortimentul corect.

Pâinea integrală ecologică se află în topul recomandărilor, deoarece este făcută din făină obținută din măcinarea întregului bob de grâu (n.n. – de unde și denumirea de „integrală”). Astfel, ea este cea mai bogată  în minerale, fibre sau aminoacizi în comparație cu celelalte tipuri de pâine. Calitatea ecologică oferă garanția că grâul din care este obținută făina este cultivat fără îngrășăminte chimice și fără insecticide, iar pâinea nu are aditivi.

Pâinea cu tărâțe este foarte bogată în vitamine tip B și o foarte bună sursă de fibre. Ca și pâinea integrală, se recomandă alternarea ei cu alte tipuri de pâine, mai ales pentru copii, deoarece asimilarea unor elemente importante (fier, magneziu, calciu) este îngreunată în cursul digestiei.

Pâinea graham trebuie să conțină făină de grâu și măciniș de secară. Consumatorii trebuie să citească atenți etichetele compoziționale, termenul de expirare și etichetele cu alergeni, pentru că altfel riscă să cumpere pâine modificată, prezentată pe etichetă ca fiind graham.

Sursă de fibre, vitamine și minerale

Pâinea cu secară este mai bogată în fibre decât pâinea albă, ceea ce duce la accelerarea tranzitului intestinal și o face una dintre soluțiile naturale pentru combaterea constipației. Pe de altă parte, celuloza prezentă din plin în pâinea de secară o face mai greu de asimilat – de aceea se recomandă consumul alternat cu alte tipuri de pâine.

Pâinea neagră are un efect benefic în echilibrarea metabolismului, prin stimularea tranzitului intestinal, fiind o sursă naturală de vitamine (B1, B2, B6, E) și minerale (magneziu, fosfor, calciu și potasiu). Datorită conținutului crescut de fibre, pâinea neagră ajută la detoxifierea organismului, previne cancerul tubului digestiv și combate constipația, colita și balonarea.

La polul opus, pâinea albă este făcută din făină rafinată (albă), fiind mai săracă în fibre, dar și mai puțin bogată în minerale și vitamine. Pâinea albă are doar amidon, element care atunci când ajunge în tubul digestiv este foarte repede transformat în glucoză și, ca efect negativ, crește glicemia și poate genera  diabet de tip 2 ori obezitate. Totuși, un studiu recent, publicat în Journal of Agricultural and Food Chemistry, arată că pâinea albă stimulează dezvoltarea bacteriilor benefice din intestine.

 

Sursa: https://www.jurnalistii.ro/cinci-beneficii-ale-consumului-zilnic-de-paine/