Beneficiile ascunse ale painii

Cu toate ca este considerat de multe persoane un aliment care ingrasa si, din acest motiv, si ocolit, painea are si cateva beneficii pe care putina lume le stie.

Painea este un aliment complex din punct de vedere nutritional, aflat la baza piramidei alimentare, care ofera energia necesara creierului si sistemului nervos, ajuta la transformarea alimentelor in energie si contribuie la reglarea functiilor intestinale, motiv pentru care trebuie inclusa zilnic in dieta pentru mentinerea unui stil de viata sanatos.

Iata cele 5 beneficii majore  ale consumului zilnic de paine, potrivit unui studiu al cercetatorilor spanioli, citat de Agerpres:

Painea, prin aportul sau de vitamine hidrosolubile din grupa B, ajuta la transformarea alimentelor in energie, la mentinerea sanatatii parului, pielii si unghiilor, la formarea globulelor rosii si anticorpilor si la mentinerea in stare buna a sistemului circulator.

Painea ofera energia necesara creierului si sistemului nervos.

Painea contine minerale fundamentale pentru organism ( precum calciu, magneziu si potasiu) si este ideala pentru copii si adolescenti, data fiind intensa activitate fizica a acestora.

Consumata la fiecare masa, painea acopera ratia zilnica de carbohidrati recomandata de specialisti.

Painea contribuie la reglarea functiilor intestinale prin continutul mare de fibre.

Ce tipuri de paine sunt sanatoase

Pentru a ne bucura de beneficiile painii, fara sa ne punem in pericol silueta, specialistii ne recomanda sa alegem sortimentul corect.

Painea integrala ecologica se afla in topul recomandarilor, deoarece este facuta din faina obtinuta din macinarea intregului bob de grau (n.n. – de unde si denumirea de „integrala”). Astfel, ea este cea mai bogata in minerale, fibre sau aminoacizi in comparatie cu celelalte tipuri de paine. Calitatea ecologica ofera garantia ca graul din care este obtinuta faina este cultivat fara ingrasaminte chimice si fara insecticide, iar painea nu are aditivi.

Painea cu tarate este foarte bogata in vitamine tip B si o foarte buna sursa de fibre. Ca si painea integrala, se recomanda alternarea ei cu alte tipuri de paine, mai ales pentru copii, deoarece asimilarea unor elemente importante (fier, magneziu, calciu) este ingreunata in cursul digestiei.

Painea graham trebuie sa contina faina de grau si macinis de secara. Consumatorii trebuie sa citeasca atenti etichetele compozitionale, termenul de expirare si etichetele cu alergeni, pentru ca altfel risca sa cumpere paine modificata, prezentata pe eticheta ca fiind graham.

Sursa de fibre, vitamine si minerale:

Painea cu secara este mai bogata in fibre decat painea alba, ceea ce duce la accelerarea tranzitului intestinal si o face una dintre solutiile naturale pentru combaterea constipatiei. Pe de alta parte, celuloza prezenta din plin in painea de secara o face mai greu de asimilat – de aceea se recomanda consumul alternat cu alte tipuri de paine.

Painea neagra are un efect benefic in echilibrarea metabolismului, prin stimularea tranzitului intestinal, fiind o sursa naturala de vitamine (B1, B2, B6, E) si minerale (magneziu, fosfor, calciu si potasiu). Datorita continutului crescut de fibre, painea neagra ajuta la detoxifierea organismului, previne cancerul tubului digestiv si combate constipatia, colita si balonarea.

La polul opus, painea alba este facuta din faina rafinata (alba), fiind mai saraca in fibre, dar si mai putin bogata in minerale si vitamine. Painea alba are doar amidon, element care atunci cand ajunge in tubul digestiv este foarte repede transformat in glucoza si, ca efect negativ, creste glicemia si poate genera diabet de tip 2 ori obezitate. Totusi, un studiu recent, publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry, arata ca painea alba stimuleaza dezvoltarea bacteriilor benefice din intestine.

Sursa:  https://ziarmm.ro/beneficiile-ascunse-ale-painii/